Naaimachines

Investeren in de ontwikkeling van vrouwen is het meest effectief in de strijd tegen armoede

Eeuwenlang gaan in groten delen van de wereld vrouwen gebukt onder verschrikkelijke discriminatie, die vooral in India en China nog steeds aan de orde van de dag is. Een vrouw is er minder waard. Het was de 18e -eeuwse zendeling, William Carey, die de strijd aanging om een einde te maken aan sati. Als een man overleed, werd zijn vrouw gelijk met haar man (levend) verbrand.

De cijfers van geweld tegen meisjes en vrouwen in India zijn helaas hoog. Kindhuwelijken zijn nog steeds een groot probleem: 27 procent van de meisjes trouwt voordat ze achttien is en zelfs zeven procent voor haar vijftiende. En naar schatting heeft een derde van de vrouwen het afgelopen jaar te maken gehad met seksueel, geestelijk of ander geweld. Betrouwbare data over kinderhandel zijn er niet, maar een recent onderzoek naar moderne slavernij in India zegt veel: met 18 miljoen slachtoffers – volwassenen inbegrepen – is er geen land ter wereld waar dit probleem groter is. Meer specifiek: ongeveer 3 miljoen meisjes en vrouwen in India hebben met prostitutie te maken. Dat gaat vaak gepaard met kinderhandel en 60 procent hiervan treft minderjarigen

Onze lokale partner organiseerd herscholing, middels een training op het gebied van handwerken, met als bekroning van hun studie bij de afronding van de lessen een gratis naaimachine om voortaan een inkomen te kunnen genereren. Ze krijgen een opleiding om kleding te maken en te verkopen. Door de lessen en de naaimachines kunnen de arme vrouwen hun eigen bedrijfje aan huis opstarten en zo geld verdienen. En dat is hard nodig. Ook al kent een land als Nederland bevolkingsgroepen die onder de armoedegrens zitten, de armoede in India is onvoorstelbaar. Er zijn geen instanties waar de allerarmsten bij kunnen aankloppen, en met name ouderen zijn vaak volledig afhankelijk van wat de bedelstaf hen oplevert.

Deze vrouwen op de foto zijn toekomstige zelfstandige onderneemsters.

Ons doel is om elke maand 10 naaimachines weg te geven.                                                 Kosten voor één naaimachine €100,-  kosten p.mnd €1000,-                                                         Nodig € 12000,- per jaar

Ik sponser één of ….naaimachines omdat ik om mensen geef.

Giften voor ons werk kun je overmaken naar: bank rek stichting Doxa:                       NL35RABO 0147259878, Almere (tav project…….)doel

meer info: stichtingdoxa@gmail.com